Afvallen

Back in shape – Al het begin is moeilijk

Ondertussen ben ik alweer een maand aan de slag om weer ‘een beetje in shape te komen’ zoals ik dat graag noem. Dit betekent voor mij dat ik let op mijn voeding en lekker sport. Eerder gaf ik al aan dat ik wilde gaan wandelen en thuis aan krachttraining te gaan doen. Maar hoe gaat het nu? Is er überhaupt resultaat? Of ben ik weer met een zak chips op de bank geploft?

Wandelen

Misschien klinkt het gek voor iemand die normaal gesproken graag hardloopt, maar wandelen op zich vind ik niet zo heel leuk om te doen. Ik doe het wel hoor, een rondje van 3/5 kilometer maar dan vind ik het wel weer genoeg. Het gaat me gewoon niet snel genoeg, het duurt te lang haha. Wat het wandelen wel leuker maakt is bijvoorbeeld muziek, maar ik heb sinds kort de podcast van Michael Pilarczyk herontdekt. Meestal luister ik alleen podcast als ik op vakantie ben, maar zo wandelend is ook best fijn. Mocht je (nog) niet bekend zijn met Michael en je wilt wel wat meer inzicht in je leven, dan kan ik je de podcasts zeker aanraden!

Sporten

Na wat gewik en geweeg heb ik toch besloten weer een basic-fit abonnement te nemen. Eerder wilde ik dat niet doen, bang dat mijn enthousiasme ervoor zou zorgen dat mijn lichaam niet goed zou herstellen. Na wat gesprekken met mijn zusje, die het toch ook wel weer gezellig zou vinden om dit samen te doen, hebben we het toch gedaan. Het mooie aan de nieuwe basic-fit abonnementen is dat je nu ook thuis kunt trainen met de GXR lessen. Omdat ik natuurlijk Naud niet mee kan nemen op maandagochtend 10.00 uur, kan ik nu wel sporten maar gewoon thuis! Ik heb niet alles in huis, maar voor een lesje Shape heb je toch alleen je eigen lichaamsgewicht nodig. En laat ik dat nou hebben (in overvloed haha). Ik sport nu samen met mijn zusje twee keer in de week, 1 les Barbell (bodypump look a like) en 1 keer in de week sporten we in de zaal met de gewichten.

Ik probeer (met die spierpijn is dat soms wel eens lastig) elke dag minimaal een half uur bewust te bewegen. Dat kan zijn sporten, maar ook een wandeling in het bos.

En dan nu…. VOEDING

Tja, ja, eigenlijk het allerbelangrijkste gedeelte als je wilt afvallen. Voeding. Nou ik kan je vertellen dat de app mijn eetmeter van het Voedingscentrum mij zeer zeker inzicht heeft gegeven. Ik was weer even ‘vergeten’ hoe makkelijk je te veel binnen krijgt. Laat ik maar zeggen dat de eerste week best confronterend was. Maar agh zoals je titel al zegt, al het begin is moeilijk. Gelukkig kon ik de knop alsnog vastpakken en even flink omdraaien want het is wel genoeg geweest met dat gevreet en gesnaai.

Eerst heb ik even gekeken in mijn eerdere eetdagboekjes voor wat inspiratie. Vervolgens heb ik een nieuw weekmenu gemaakt voor mijzelf en flink wat boodschappen ingeslagen. Ook heb ik mijn Instagram wat opgeschoond en ben ik mensen op gaan zoeken die mij inspireren om te sporten en gezond te eten. Klinkt heel gek, maar als ik mijn Instagram open en ik zie iemand sporten of gezond eten stimuleert mij dat eerder om dat ook te doen. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar nieuwe (gezondere) recepten om uit te proberen en die komen meestal niet uit de lucht vallen.

Na die eerste week was gelukkig de knop goed om en is mijn basis van de dag gewoon oké. Dat wil zeggen, als ik mijn basis eet op een dag blijf ik afvallen. Als ik er voor kies om meer te eten (zoals bij een feestje, een etentje, of als ik gewoon op zaterdagavond wat biertjes weg wil tikken) dan weet ik dat ik óf quite speel óf misschien wel meer energie binnenkrijg dan nodig. Dat maakt de keuze wel zo helder.
Eigenlijk al mijn dranken, zeker doordeweeks, heb ik vervangen door koffie, thee, water en cristal clear. Dat laatste vind ik soms wel een lekkere afleider voor ’s avonds. Verder heb ik met mijzelf afgesproken dat ik alleen alcoholische dranken in het weekend mag drinken. Ik denk dat de meeste van jullie dat ook doen, maar omdat ik al zo lang thuis ben voelt elke dag een zaterdag en dat alcoholgebruik is erin geslopen.

Het resultaat

De afgelopen maand was vooral een maand van inzicht. Ik heb het bewuster eten weer opgepakt, ben lekker gaan sporten en voel ik mij weer lekker in mijn vel. Dit is een goede stap in de goede richting. Op de weegschaal zie ik ook resultaat en ook de centimeters nemen af, dus dat is zeker positief! De aankomende maand(en) ga ik gewoon lekker zo door en hopelijk ben ik dan weer lekker ‘in shape’ en pas ik mijn kleding weer, want dat is wel zo fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *