Afvallen

Back in shape – de zwangerschapskilo’s

Voor mijn zwangerschap was ik best aardig ‘in shape’, al zeg ik het zelf. Natuurlijk weet je, als je zwanger wordt, dat je hoe dan ook gaat aankomen en dat is prima. Nu was ik de laatste periode voor mijn zwangerschap sowieso al een beetje ‘sport moe’ en ging ik steeds meer eten. Voor ik het wist vlogen de zwangerschapskilo’s eraan.

De zwangerschapskilo’s

Toen ik de positieve zwangerschapstest in handen had werkte dat als een soort startsein voor een (vr)eetfestijn. Wat ik eerder liet staan, of meer met mate at, nam ik nu met veel plezier tot me. Liefkozend noemde ik de baby zo nu en dan ‘bonbon bloc’. Ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen waar dat op slaat.

Zo kwamen langzaam de kilo’s eraan. Eerst had ik er nog wel een soort van moeite mee. Ik had er tenslotte hard voor gewerkt om eerder zoveel kilo’s af te vallen. Maar toen ik verder in de zwangerschap kwam, maakte het me steeds minder uit. Geen chocolaatje was veilig.

Tijd om de balans op te maken

Maar nu is er het tijd voor, de knop moet weer om! Nu weet ik dat ik dat wel kan, ik heb het al eerder gedaan. Dit keer wil ik het iets rustiger aanpakken, maar hoe ziet dat er dan uit? Ik wil in ieder geval niet zo fixeren op de getalletjes op de weegschaal. Natuurlijk geven ze een goed beeld over waar je staat en wat je bereikt hebt, maar je lekker voelen in je lijf is belangrijker!

Nu weet ik uit eerdere tijden dat ik mij lekker voel als ik tussen de 60 en 63 kilo weeg, dat zou betekenen dat er ongeveer 13 kilo af ‘moet’.

Plan de campagne

OkΓ©, het moment is daar! Hoe ga ik dit aanpakken? Allereerst ga ik weer eens kijken wat ik allemaal eet op een dag. Dit voer ik in op de app ‘Mijn Eetmeter‘ van het Voedingscentrum. Bewustwording van je eigen gedrag is namelijk de belangrijkste sleutel tot verandering!

Het ‘geheim’ van afvallen… minder tot je nemen dan je verbruikt!

Ik weet dat het bij mij, over het algemeen, misgaat bij de tussendoortjes en de dranken. Te vaak gebeurt het de laatste tijd weer, lekker op de bank met een glas cola en een halve zak chips (of soms wel een hele). De simpelste manier om minder kcal binnen te krijgen is om dat gewoon niet meer te doen! Beter is het om het te verruilen met een glas water en een stuk fruit. Natuurlijk gaat me dit echt niet altijd lukken en laten we eerlijk zijn, het leven moet wel leuk blijven. Daarom ga ik dit keer ook geen doel stellen in een bepaald tijdsbestek, de kilo’s gaan verdwijnen maar hoe snel? Dat zien we vanzelf wel.

Naast het minder eten (want dat is toch wel echt de truc om af te vallen) wil ik ook weer meer gaan bewegen. Gelukkig laat mijn lichaam steeds meer toe en durf ik dus ook wel weer meer te bewegen. Helaas is het nog niet zover dat ik weer lekker kan hardlopen, dus ik ga eerst maar eens lekker wandelconditie opbouwen. Zo wil ik minimaal 3x per week een rondje wandelen. Daarnaast wil ik thuis weer een beetje krachttraining op gaan pakken. Op die manier kan ik mijn spieren weer lekker een beetje trainen en komt er weer een beetje vorm in dit lijf.

I’ll keep you posted!

Ik ben van plan om jullie zo nu en dan eens op de hoogte te houden hoe het gaat, maar ook wat recepten en work-outs te delen. Hebben jullie nog tips voor mij? Laat het weten in de comments. Daarnaast hoor ik ook graag hoe jullie dat nou hebben gedaan? Hoe kwamen jullie af van de (zwangerschaps)kilo’s?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *