Afvallen

Back in shape – hoe gaat het nu?

Sinds mei ben ik bezig om weer back in shape te komen. Maar zoals je misschien wel begrijpt (na een van mijn laatste blogs), staat mij hoofd de laatste maanden naar alles behalve afvallen en terug en shape te komen. Toch vind ik het wel logisch om ook dit te delen. Want al heb je geen burn out, een dipje in het afvalproces hoort erbij!

Hoe zit het met eten?

Tja, ja, dat eten. Ik zou als geen ander moeten weten dat afvallen voor 80% uit voeding bestaat en voor 20% uit sport, maar toch. Voeding is altijd wel een dingetje als je niet lekker in je vel zit. Ik geef mijzelf bijvoorbeeld veel sneller ‘toestemming’ om die reep chocolade soldaat te maken als ik niet lekker in mijn vel zit. Dit helpt natuurlijk voor geen meter als je bepaalde doelen voor ogen hebt. Maar dan is er natuurlijk de vraag, gaan die doelen wel samen? Mijn prioriteit ligt op dit moment in het beter voelen in mijn lijf en eerlijk, een strak dieet hoort daar niet bij. Het is gelukkig niet zo dat we wekelijks aan de hamburgers/patat/pizza zitten, het zijn voornamelijk weer die beruchten tussendoortjes die de boosdoener zijn.

Sporten enzo…

Als je niet lekker in je vel zit, is op de bank hangen het slechtste wat je kunt doen. Het voelt een beetje onwennig, want dat is eigenlijk wel het liefste wat ik zou doen nu. Toch motiveer ik mijzelf om weer 2 a 3 keer per week een rondje hard te lopen en daarbij twee keer per week in de sportschool te trainen. Ik merk gewoon dat als ik aan het hardlopen ben, maar zeker ook daarna, dat ik mij een stuk beter voel. Dit motiveert gelukkig weer om de volgende keer weer aan de slag te gaan.

Zoals ik al zei sport ik ook 2 keer per week in de sportschool, gezellig samen met mijn zusje. Want omdat hardlopen een behoorlijk eenzijdige sport is, is het belangrijk om ook andere spieren te trainen. Hiervoor flans ik meestal zelf een trainingsschema in elkaar. Belangrijkste onderdelen? Benen, billen en core. Meestal sluiten we af met de kettlebell swing, een fijne oefening voor werkelijk elk deel van je lijf.

Van hardlopen word ik een gelukkiger mens

Op dit moment train ik niet voor een bepaald doel (geen hardloopwedstrijd). Maar natuurlijk wel voor gewichtsvermindering en gewoon lekker voelen in mijn lijf. Ik merk dat doordat ik geen precies afstandsdoel heb, ik veel sneller en lekkerder loop.

Blije maxime tijdens het hardlopen

Toevallig was ik van de week mijn hardloophorloge vergeten en ik liep mij toch een partijtje lekker! Waarschijnlijk door de combinatie van het niet kunnen kijken hoever je bent (want ik ga onder het lopen echt niet mijn telefoon uit mijn kontzak halen) én het luisteren naar een podcast i.p.v. muziek.

Normaal loop ik altijd hard op een playlist van Spotify, maar deze keer had ik daar geen zin in. Door mij te concentreren op de podcast, en dus niet op de beat, liep ik veel relaxter. Voor mijn gevoel liep ik absoluut niet hard, maar wat blijkt achteraf in de statistieken (want ik heb natuurlijk wel de NRC-app* aan) ik liep super hard! ‘Gewoon’ weer het tempo van voor de zwangerschap. Hoe fijn is dat?! Ik ben er behoorlijk blij mee, maar dat had je vast al gemerkt. Overigens wel iets wat ik nu ga vasthouden, lekker podcasts luisteren heerlijk joh!

Geen beloften dit keer

Vorige posts sloot ik af met en belofte of een voornemen voor de volgende keer. Maar omdat ik nu in een periode zit waar alles anders gaat, doe ik het niet. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik er alles aan doe om weer lekker in mijn vel te komen. Dat back in shape komt wel weer!

*Nike Running Club app

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *