Pedagogisch medewerkster

Wat doet een pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf?

‘En wat doe jij voor werk?‘ Het is een vraag die je al gauw stelt als je iemand wilt leren kennen. Als ik vertel dat ik als pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf werk denken de meeste mensen al snel te weten wat ik de hele dag doe. Maar is het wel alleen liedjes zingen en billen vegen? Of houdt het vak meer in dan dat?

Op de kinderen passen

Als je tegen een pedagogisch medewerker (pm’er) zegt dat zij de hele dag op kinderen aan het passen is, gaan bij vele collega’s de nekharen recht overeind staan. Technisch gezien ben je inderdaad aan het ‘oppassen’ maar gelukkig houdt het vak meer in.

Als pedagogisch medewerker ben je namelijk continu bezig met de ontwikkeling van een kind. Wat heeft het kind nodig? Waardoor komt het kind in een flow? Welk speelgoed kan ik toevoegen om het spel te verrijken? Daarnaast houd je de ontwikkeling bij in bepaalde tabellen. Natuurlijk ben je ook de gehele dag door bezig met omgangsvormen. Je ondersteunt kinderen in contact met elkaar, stimuleert de fantasie en biedt allerlei activiteiten aan waardoor zij nog verder worden uitgedaagd en geprikkeld.

Ook heb je groepsbesprekingen met de leidinggevende van het kinderdagverblijf over de stand van zaken. Zijn er kinderen die extra ondersteuning nodig hebben? Is er extra zorg nodig? Moeten er instanties worden ingeschakeld? Heb jij als pm’er iets nodig? Loop je ergens tegenaan? Allemaal dingen die daar aan bod komen.

Mentor van meerdere kinderen

Op het moment dat je als vaste pedagogisch medewerker op een groep staat heb je de verantwoordelijkheid over alle kinderen van jouw groep. Volgens de nieuwe IKK wet krijgt ieder kind een mentor aangewezen. Hij of zij is het aanspreekpunt voor de ouders en de pm’er doet de observaties en gesprekken over het kind. Dit betekent natuurlijk niet dat de andere pm’ers op de groep niet op de hoogte zijn! Je bent allemaal verantwoordelijk voor de kinderen op de groep. Wie de mentor wordt voor het kind wordt over het algemeen bepaald door de regelmaat waarmee de pm’er en het kind elkaar zien. Meestal is het zo wie het kind het meeste ziet is de mentor. Maar dit is natuurlijk wel in verhouding, het is niet zo dat jij mentor bent van 10 kinderen en je collega maar 3. Het wordt wel verdeelt.

Hoe ziet een dag eruit?

Is het je wel eens opgevallen dat zowel bij brengen als het halen van je kind meestal dezelfde pedagogisch medewerkers aanwezig zijn? Dit komt doordat zij meestal lange diensten draaien zodat de kinderen zo min mogelijk wisselende mensen zien. Het kinderdagverblijf waar ik op dit moment werk is bijvoorbeeld van 7.30-18.30 uur open. Natuurlijk is er niemand die de gehele dienst werkt, maar diensten van 7.30-17.30 uur zijn wel vrij gangbaar. Het fijne is wel dat je een uurtje pauze hebt en dus lekker buiten een wandeling kan maken (als het weer het toelaat dan).

  • 7.30 Tijd om te beginnen. Meestal ben ik 10-15 minuten eerder op het werk om koffie te zetten, de iPads te pakken en de groep voor te bereiden. Hiermee bedoel ik dat ik het speelgoed zo neerzet dat het direct uitnodigt om te gaan spelen.
    Daarnaast kijk ik ‘s ochtends altijd even op wij op de groep nog een dienst hebben. Op het kdv hebben we taken verdeelt in diensten. Zo neemt bijvoorbeeld groep 1 altijd de telefoon op op maandag en heeft wasdienst op dinsdag. Zo zijn allemaal huishoudelijke taken verdeelt over de groep zodat niet alles op 1 of 3 groepen terecht komt.
  • 7.30-9.30 Inloop van zowel kinderen als collega’s. Even een kort gesprekje met de ouders over hoe het met het kind gaat. Zijn er nog bijzonderheden?
  • 9.30-10.30 Fruit eten en verschoon moment. De meeste groepen en kinderdagverblijven eten ‘s ochtends fruit. Als ik op een verticale groep (leeftijden 0-4 jaar) werk snijd ik het liefste het fruit aan tafel. Door samen de fruitsoorten te benoemen kan iedereen van het moment gebruik maken om te leren en zijn momentje te pakken. Kinderen worden uitgedaagd om te praten door te benoemen welk fruit zij willen eten. Na het fruit eten (en water drinken) is het tijd om te verschonen. De kinderen die al zindelijk zijn kunnen zelf naar het toilet, de anderen worden verschoond en gevraagd om ook eens een gokje op het toilet te wagen.
  • 10.30-11.30 Tijd voor een activiteit. Soms worden er misschien wel extern activiteiten georganiseerd (denk aan een muziek/dans/theater/voorlees activiteit), maar veel vaker organiseren de pm’er dit zelf. Het komt voor dat dit vooraf al is bedacht en ingepland, maar ook wordt er gekeken wat er op dat moment iets toevoegt. Is het mooi weer? Lekker buiten ravotten. Dit hoeft zeker niet het gehele uur, maar een deel daarvan is altijd fijn. Buiten kun je namelijk ook allerlei dingen organiseren. Toch is buitenspelen vaak al een activiteit op zich waar allerlei competenties worden aangesproken. Ook kan de pm’er er voor kiezen om binnen te spelen, een creatieve activiteit aan te bieden of de kinderen op een andere manier uit te dagen.
  • 11.30-12.30 Honger. Niet echt natuurlijk, maar de meeste kinderen voelen dat wel zo. Van al dat spelen krijg je trek dus wordt het tijd om te gaan eten. Als pm’er zorg je natuurlijk voor de maaltijd (klaarzetten, ondersteunen bij het eten). Je stimuleert kinderen om nieuwe dingen te proeven en evalueert bijvoorbeeld met de oudere kinderen de ochtend.
  • 12.30-13.00 Verschoon- en slaaptijd. Na het eten gaat de ene pedagogisch medewerker de kinderen verschonen en uitkleden, de andere zorgt ervoor dat de groep weer een beetje netjes wordt. Bij de locatie waar ik werk is het gewoonte om de afwas op de groep te doen, dus wordt alles met de hand afgewassen. De pm’er die de kinderen verschoont en uitkleedt heeft een 1-op-1 moment met het kind. Daarnaast daagt hij of zij het kind uit om nogmaals een kansje te wagen op het toilet en brengt het daarna lekker naar bed (indien dit nodig is natuurlijk).
  • 13.00-15.00 Pauze tijd. Voor de pedagogisch medewerkers is dit het moment van pauze. Wie het eerste is begonnen gaat over het algemeen ook als eerste een uur met pauze. De ander is dan op de groep. Meestal slapen de meeste kinderen en is dit dus ook het moment voor wat administratie, schoonmaaktaken etc. De kinderen die wakker zijn krijgen of een activiteit aangeboden om worden uitgedaagd met 3+ materiaal. Dit zijn spelletjes en speelgoed wat meer bij deze leeftijd aansluit, maar wat niet altijd handig is op een groep met 12 kinderen. Denk bijvoorbeeld aan hamertje-tik, poppenhuis met kleine spulletjes of een spelletje als Roodkapje.
  • 15.00-15.30 Wakker worden allemaal! De meeste kinderen slapen twee uurtjes tussen de middag. Rond 15.00 uur worden de meeste kinderen uit bed gehaald en begint het hele verschoon/aankleed moment weer opnieuw. Er wordt nog een poging op het toilet gewaagd en er worden haren netjes gemaakt. Als kinderen aangekleed zijn kunnen ze lekker op de groep spelen. Er is namelijk speelgoed genoeg!
  • 15.30-16.15 cracker tijd! Bij ons kinderdagverblijf eten we als tweede snack altijd crackers of yoghurt. Natuurlijk verzorgen wij die snack en drinken we daar een watertje of een kopje thee bij.
  • 16.15-17.00 Korte activiteit. Soms is er in de middag nog een bepaalde activiteit gepland. Denk bijvoorbeeld aan het zelf klei maken, dansen, muziek maken of buiten spelen. Ook gebeurt het vaak dat kinderen binnen op de groep spelen met het speelgoed wat daar is. Op de ‘vrije spel’ momenten lijkt het als buitenstaander alsof er niets gebeurt. Toch zijn wel veel bezig met het begeleiden van conflicten, communicatie naar elkaar en het verrijken van het spel.
  • 17.00-17.30 Momentje voor vrijspel, huishoudelijke taken of administratie dingen. De pm’er die om 7.30 uur is begonnen is om 17.30 uur klaar dus kan het laatste half uurtje makkelijk gebruiken voor wat huishoudelijke taken. Denk aan wasvouwen of schoonmaken. Ook wordt dit moment veel gebruikt voor wat administratie bijwerken of communicatie richting de ouders. Dit kan mondeling (als ze het kind komen halen) of een algemeen bericht via de ouder app over hoe de dag was.
  • 17.30-18.30 Iedereen wordt langzaam aan opgehaald en gaat naar huis. De collega die om 8.30 is begonnen gaat meestal tussen 18.00 en 18.30 uur naar huis. Dit laatste uur wordt er meestal een activiteiten aangeboden die je aan tafel kunt doen. Op deze manier kun je zelf de groep opruimen en kunnen de kinderen aan tafel kleien/tekenen/puzzel maken of verzin het eens.

Dingen die misschien niet heel duidelijk naar voren komen zijn de huishoudelijke taken die wij hebben. Zo zorgen wij natuurlijk voor een opgeruimde groep (de kinderen helpen daarbij) en maken we het speelgoed schoon. Aangezien de schoonmaker pas ‘s avonds komt maken wij tussendoor de ‘badkamer’ (verschoonruimte), keuken en groep schoon.

Blijven leren

Op een kinderdagverblijf moet sinds de nieuwe IKK wet een pedagogisch beleidsmedewerker (ook wel pedagogisch coach) aanwezig zijn. Deze coacht de pm’er minimaal 1 keer per jaar, de focus ligt vooral bij de dagelijkse werkzaamheden. Hoe kun je bijvoorbeeld kinderen verder uitdagen om nieuwe vaardigheden te leren?
Ook moet elke pedagogisch medewerker die met baby’s werk per 1 januari 2023 een specifieke scholing krijgen met betrekking tot werken met baby’s. Er is dus nog genoeg te leren voor de aankomende tijd.

Wat zou je nog meer willen weten over het vak pedagogisch medewerker? Laat het vooral even weten in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *